dimarts, 13 de desembre del 2011

Less than Angels (Barbara Pym)

Després d'un any de descans de Barbara Pym, aquesta tardor  vaig tornar al seu peculiar univers amb Less than Angels. I com sempre em passa amb aquesta autora (aquest ja és el quart llibre d'ella que llegeixo), he tornat a gaudir amb els seus peculiars personatges, especialment aquestes dones mig despistades, mig romàntiques a la vegada que mig resignades a una vida en soledat. El descans forçat que em vaig autoimposar després de llegir Some Tame Gazelle ha demostrat ser també efectiu, ja que mentre que aquell llibre se'm va fer una mica més pesat, aquest m'ha resultat, de nou, fresc i entretingut.

Tot i que no sigui tan bo com Excellent Women (de fet, crec que serà difícil trobar un altre llibre de Pym que sigui tan bo com aquest, però potser m'equivoco...), Less than Angels ens transporta al curiós món de la antropologia, que és una professió que apareix moltíssimes vegades a les seves novel·les. En aquest cas, se centra en el petit univers entorn els estudiants d'Antropologia d'una universitat, barrejant-hi els estudiants que tot just hi comencen, amb els graduats de prestigi i els professors, juntament amb els aliens a aquest món que hi han de conviure per la seva relació amb un antropòleg. Com a d'altres novel·les de l'autora, ens trobem un petit univers de personatges, molt britànic, i en què la majoria són educadament excèntrics. Suposo que això és una de les coses que més  m'agraden: com des d'una prosa amb un estil d'absoluta normalitat anem descobrint els dimonis i manies dels personatges amb tota naturalitat, i sempre amb aquesta pàtina de fina ironia que fa tan irresistible la història.

Potser a diferència d'altres novel·les, m'hagi estat una mica més complicat simpatitzar amb els personatges protagonistes (potser l'única excepció és Catherine, l'única protagonista principal que no pertany al món de l'antropologia, i que potser sigui la que més s'adequa al prototip de dona de l'únivers Pym), però tot i això hi ha escenes i personatges molt divertits, com l'excèntric antropòleg veí o el curiós univers de la facultat d'antropologia.

Així que, una novel·la Pym més a afegir a la llista de preferits, i a buscar la següent "víctima"...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada